Tegen 2030 moet de CO2-uitstoot in Vlaanderen drastisch omlaag. In Op 1 Lijn Mag zoeken we uit hoe De Lijn daarbij kan helpen.  

 

Heel wat Vlaamse gemeenten ondertekenden het Europese Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie. Onder meer Leuven en Sint-Niklaas werken actief aan een reductie van hun CO2-uitstoot. “We maken gebouwen energiezuiniger en kiezen voor hernieuwbare energie”, zegt burgemeester Lieven Dehandschutter van Sint-Niklaas. Het vervoer milieuvriendelijk maken is vrijwel overal de grootste uitdaging. Leuven is alvast op de goede weg, meent schepen van Leefmilieu Mohamed Ridouani: “De Lijn heeft haar reizigersaantal in de stad vervijfvoudigd, en door het nieuwe verkeerscirculatieplan laten meer mensen hun wagen buiten de stad achter.”

Mix aan maatregelen

Voor duurzame mobiliteit is een mix aan maatregelen nodig. Zo voorzien Lier en Boechout sinds kort deelfietsen van Blue-bike aan bus- en tramhaltes. In de Franse stad Nantes kiest het stadsbestuur resoluut voor de bus en de tram om de doorstroming te verbeteren. Ingrijpende maatregelen hebben ervoor gezorgd dat reizigers met de Chronobus vandaag sneller ter plaatse zijn dan met de auto. Door uitgebreid overleg met de inwoners kwam er slechts een minimum aan tegenkanting. Daar kan Vlaanderen lessen uit trekken!

Wil je meer weten? Je leest de volledige artikels en nog veel meer in het nieuwe nummer van Op 1 Lijn Mag.  

©2015 PANTAREIN
Martelarenlaan 9 | B-3150 Haacht | België